Selvkærlighed - Hvordan kan du give dig selv kærlighed?

Selvkærlighed – hvad er det for dig?

Selvkærlighed er at give sig selv kærlighed, at give sig selv noget godt. Det kan være både på den indre bane, på det følelsesmæssige område, på det sansemæssige, det kropslige, at give sig selv nydelse, at forkæle sig selv. Det selvkærlige kan også være at sige Nej eller Ja, at sætte din grænse og stå op for dig selv.

Når du stopper op i livet og bliver opmærksom på at være selvkærlig, – kan det være fordi, at du trænger til at give dig selv mere kærlighed, at lytte til dig selv, at give dig selv lidt mere plads eller tid. Hvis du normalt er i gang med at ordne, være aktiv, handle sørge for alle andre, at tingene skal være i orden – så kunne det at være selvkærlig være at gøre noget kun for dig – for at give dig selv noget, at slappe lidt af, være lidt doven, at nyde livet mere, at lade opvasken/vasketøjet være, – for at du kan nyde livet mere, give dig selv mere plads – og dermed ”oplade” dig selv.

Når du er god ved dig selv, giver dig selv opmærksomhed, lytter til din krop, er opmærksom på dine tanker, dine indskydelser, dine fornemmelser, – Ja, så fokuserer du på dig selv og giver dig selv noget, – selvkærlighed. Så husk på, at det jo ikke er for at være egoistisk, – nej det er for at kunne fylde dig selv op, – for at du kan gå ud i verden og dele ud og give andre noget. Dele ud at lys, af glæde, af lethed, at latter og af hjertet.

Selvkærlighed for dig:

Hvad er dit grundtema i dit daglige liv? – Og hvad er det du vil nyde, – som vil give dig nydelse og selvkærlighed? Hvad er det der stimulerer dine sanser, ”får dit hjerte til at smelte”, giver dig en oplevelse og følelse indeni af glæde og nydelse? Det der giver os denne nydelse, glæde og lethed i tanker – og i kroppen er det, der er med til at oplade dig?

  1. Hvis du elsker naturen, ude liv, frisk luft, – jamen så er det jo vigtigt, at du kommer ud i den vilde natur, ud at gå, løbe eller cykle – eller at sidde på en bakketop og nyde naturen og være stille.
  2. Hvis du elsker musik – så det at lytte til musik, synge eller spille musik, – at deltage ved koncerter.
  3. Hvis du elsker at blive inspireret, få ny viden, opdage nye ting, – så er det jo vigtigt at du søger og finder kursus, foredrag, læser en ny bog eller undervisning – for at stimulere dig selv.
  4. Wellness – personlig pleje – kan stimulere krop, sanser og hele dig, når du tager fodbad, får masseret dine fødder, hænder, ansigt eller krop, tager varme bade, pedicure og manicure, eller deltager til Yoga, Mindfulness, Chai Chi eller Qigong.

… dette kunne være starten på en liste på 10-20 eller 100 selvkærlige du kunne gøre,   … – hvordan ser din liste ud?

At sig Ja eller Nej

  • eller hvordan finder du ind til det, der er rigtigt for dig?

Det kan det være svært, at mærke og finde du af hvad er det jeg gerne vil? Hvad har jeg brug for? Hvad vil være bedst for mig her? Når det er svært at mærke, kan det være fordi, vi er rigtig gode til at mærke de andre og sørge for dem, har mange opgaver og er lidt pressede eller at vores egne grænser i opvæksten er blevet overskredet mange gange.

Opfordring til at øve dig i at tage de selvkærlige briller på:

Hvad ville én person som elsker og værdsætter sig selv gøre eller sige lige nu?

  1. Start med at finde én person som du kender rigtig – måske en ven, eller en kendt person – en du på en eller anden måde ser op til. Tænk på den person.
  2. Sig, denne sætning for dig selv, – og mærk ind i den – og lad svaret komme til dig.

Dette kan være en virksom måde, at mærke ind i, hvad der vil være godt for dig. – Nogen gange kan det være svært at mærke, – eller helt at få fat på, hvad der ville være det rigtige og selvkærlige for dig 😊

Vær´ god ved dig selv om morgen

Når vi starter dagen, er det vigtigt at sætte intentionen for denne dag. At du er med til at bestemme, hvordan du han være selvkærlig og give dig selv kærlighed i dag. Så når du ligger der i sengen om morgnen, inden du vågner helt op, er det en god ide´ lige at stoppe op, mærke efter, koncentrere alle sanserne om dig selv og måske stille dig selv dette spørgsmål: Hvordan kan jeg være god ved mig selv i dag?

At takke for dagen:

Når du slutter din dag om aftenen, – at huske at takke, for alt det gode du har oplevet i dag og den måde du har være god ved dig selv i dag, givet dig selv glæde, nydt dagen, leet og været glad. Selv den mindste ting, oplevelse eller smil, som du har mødt i løbet af dagen, kan være det der fylder din TAK, – og er med til at afslutte dagen ved at være SELVKÆRLIG.